خرید قبر

• در تهران مقبره‌های خانوادگی یکی از گزینه‌هایی است که خانواده متوفی می‌تواند آن را انتخاب کند یا قبرهای یک طبقه و ۲ طبقه و… معمول‌ترین نوع قبر‌ها، قبرهایی هستند که در طرح توسعه جدید بهشت‌زهرا(س) قرار دارند. قبرهای این قسمت ۳ طبقه هستند.

• طبقه اول آن به‌طور رایگان در اختیار خانواده متوفی قرار می‌گیرد. خانواده متوفی برای داشتن ۲ قبر طبقه بالا، به ازای هر قبر ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان و همچنین دریافت خدمات مختلف ازجمله خدمات کفن و دفن مبلغی پرداخت می‌کند.

• این مبلغ از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، بسته به نوع خدماتی که دریافت می‌کنند متفاوت است. اگر کسی از بستگان درجه یک متوفی در بهشت‌زهرا(س) قبری داشته باشد و بیش از ۳۰ سال از فوت او گذشته باشد، خانواده متوفی می‌توانند با پرداخت هزینه‌های لازم میت را در همان قبر به خاک بسپارند.

.

۱- قبر قطعه عمومی:

• در این قطعه قبرها سه طبقه هستند ،طبقه اول رایگان است اما دو طبقه بعد باید خریداری شوند معمولا خانواده ها ترجیح میدهند دو طبقه دیگر را نیز خریداری کنند . چرا که چندان تمایلی ندارند با افراد غریبه سر یک مزار جمع شوند. قیمت این قبرها متفاوت است و بستگی به محل آن دارد. تقریبا این قیمت قبر ها از ۵۰۰ هزار تومان شروع شده و گاهی تا ۲۰ میلیون تومان هم می رسد.

• اگر بستگان شما در بهشت زهرا دفن شده باشند و بیشتر از سی سال از فوت آنها گذشته باشد با پرداخت مبلغی می توانید دوباره از آن قبر استفاده کنید. البته این را در نظر داشته باشید که باز هم بسته به جای قرار گرفتن آن قبر، مبالغ سنگینی باید پرداخت شود و اگر خود شما از آن قبر استفاده نکنید مالیکت آن از شما سلب شده و سازمان بهشت زهرا می تواند آن به اشخاص دیگر بفروشد.

• توجه داشته باشید حتی آن قبر طبقه اول که رایگان در اختیار متوفی قرار میگیرد باید هزینه های حمل متوفی با آمبولانسهای جدید از سطح شهر تهران، غسل، کفن، نماز میت، حمل به قطعات، تدفین، همسطح سازی قطعه و نصب سنگ را پرداخت کند.

.

۲- قطعات‌ خانواده‌ شهدا (صالحین):

• در این قطعه به بستگان درجه اول شهدا شامل‌: پدر،مادر،همسر،وفرزند شهید و جانبازان بالای ۲۵ درصد اختصاص دارد که‌ با نامه ‌رسمی‌ و تأییدیه‌ بنیاد شهید در اختیار آنها قرار می گیرد. هزینه این قبور نیز طبق نرخ مصوب دریافت میشود.

.

۳- قطعه‌ هنرمندان ، نام‌آوران‌ و اصحاب رسانه :

• در این‌ دو قطعه‌، هنرمندان‌،نویسندگان‌ ونام‌آوران دفن می شوند. صدور مجوز دفن‌ دراین‌ قطعه‌ به‌ عهده‌ معاونت‌ هنری‌ وزارت‌ ارشاد اسلامی‌ یا ریاست کمیته المپیک و ریاست شورای اسلامی شهر تهران می‌باشد.

.

۴- آرامگاه‌خانوادگی‌:

• آرامگاه‌های خانوادگی‌ ‌دارای‌ ۶۷ مترمربع‌ مساحت‌ ،شامل‌ ۲۵ قبریک‌ طبقه‌ بوده که‌ قابل‌ تبدیل‌ به‌ دوطبقه‌ و ۳ طبقه می‌باشد.

.
منابع:
.https://www.yjc.ir
.http://www.hamshahrionline.ir
.https://www.golekhatmi.com