آداب رفتن به مراسم سوگواری

1. رعایت سکوت :

این مجالس با تلاوت قرآن آغاز میشود و چنانکه همه می دانیم شایسته است که به هنگام قرائت قرآن سکوت کرده و تا جایی که ممکن است سخن نگوییم. پس از قرائت قرآن، یک روحانی سخنرانی می کند و مرگ و قیامت را به همه یادآوری میکند که هم تسلی برای بازماندگان است که بدانند این مسیری اجتناب ناپذیر است و هم به دیگران یادآور میشود که همه رفتنی هستند و قیامت و معاد آنچنان که تصور می شود دور نیست.

.

2. همراه نبردن کودکان :

در هنگام سخنرانی برای حفظ احترام مجلس و صاحب عزا باید سکوت کرد. بهتر است تا آنجا که ممکن است از آوردن کودکان به این نوع مجالس به خاطر آرامش و جلوگیری از سر و صدا خودداری کنیم. ضمن این که با توجه به حال و هوای مجلس و نوحه و زاری که معمولا در این مراسم متداول است، جو مجلس برای کودکان نیز مناسب نیست و ممکن است از نظر روحی آسیب ببینند.

.

3. پرهیز از لبخند زدن :

موقع احوالپرسی با صاحب عزا یا دیگر حاضرین در مراسم ، لبخند نزنیم و با دیگران در مورد مسائل خنده ‌دار سخن نگوییم و از حرف های بی ‌مورد پرهیز کنیم.

.

4. حضور داشتن برای مدت موجه و نه طولانی :

از نشستن‌های طولانی و غیبت پشت سر شخص فوت شده بپرهیزیم که چنان که از قدیم گفته اند دست او از دنیا کوتاه است و دیگر حضور ندارد تا بتواند از خودش دفاع کند. شنیدن این گونه سخنان ممکن است موجب آزار بازماندگان باش. بنا بر ‌این سکوت و همدردی می‌تواند بهترین تسلی دل برای داغدیدگان باشد.

به طور خلاصه باید مراسم ترحیم را به سادگی برگزار کرد و آشنایان و دوستان به ابراز همدردی با صاحبان عزا بسنده کنند و اگر به دلایلی چون برگرداندن آرامش روحی ، تصمیم به حضور بیشتر در کنارآنان دارند،نباید به خانواده مصیبت دیده این اجازه را بدهند که برای پذیرایی از آنها دچار تکلف و دردسر شود.

.

5. لباس مشکی و تا حد امکان پوشیده :

در مراسمات بخصوص روز اول تا چهلم سعی شود طبق فزهنگ مردم ایران لباس مشکی استفاده شود. تا در میان مجلس نما و ظاهری متفاوت نداشته باشید. این نوع پوشش در این مراسم از جمله موارد همدردی با خانواده متوفی محسوب میشود.

.

6. آراستگی و نه آرایش :

برای خانم ها لازم است این مورد به دقت رعایت شود که از داشتن آرایش تا حد امکان خودداری کنید.البته مرتب و آارسته بودن متعادل خود از مهم ترین آداب شرکت در مراسم است اما نه آنچنان که در مهمانی ها و جشن ها آراسته باشند ، این مورد دور شدن از دل و شرایط نامناسب خانواده متوفی به نظر میآید.

به طور کلی رعایت مواردی که باعث جلب توجه در این مراسمات شود بهتر است حذف شوند تا کمترین خاطره ی منفی در ذهن اطرافیان متوفی در شرایط سخت باقی نماند.

.

7. همراه داشتن تحفه ای برای میزبان :

و در آخر یکی از آدابی که عموما برای شرکت در هر مراسم و مهمانی به عنوان احترام به میزبان انجام میشود همراه داشتن وسیله ای مناسب با آن مجلس است . که در این مراسم به جای شیرینی و شکلات از دسته گل یا تاج گل ارزان قیمت استفاده میشود. بخصوص برای اقوام نزدیک تر و صمیمی تر که این مورد یکی از وظایف آنها تلقی میشود. هرچند رعایت حتمی این مورد لزومی ندارد . اما آوردن آن را لازم دانستیم.
.
منابع:
.https://www.golekhatmi.com